Steun onderzoek tegen kanker!

5% van uw bestelling wordt gedoneerd aan Kom op tegen Kanker!

Hoe bereken je jouw tarief als freelancer?

24/10/2022
Financiën

Wat wil je zelf verdienen?

Hou in het algemeen een inkomen voor ogen dat enerzijds jouw kosten dekt en waarvan je ook comfortabel kan leven. Veel freelancers werken met een uurtarief. Hiervoor kan je gebruik maken van de volgende formule.

  1. Bepaal wat je op jaarbasis wil verdienen
    De eerste vraag die je jezelf moet stellen, is wat jij wil verdienen als zelfstandig freelancer. Het is erg belangrijk om dit netto-inkomen correct in te schatten, omdat dit de basis vormt voor jouw tariefberekening.

  2. Maak een overzicht van alle extra kosten
    Je zal ongeveer 25% sociale bijdragen op je netto belastbaar jaarinkomen moeten betalen. Daarnaast wordt op dat bedrag ook jouw personenbelasting berekend. Hierop valt geen vast percentage te plakken, omdat dit sterk afhangt van jouw persoonlijke situatie (gehuwd of samenwonend, het aantal kinderen dat je ten laste hebt, fiscale aftrekposten...). Als zelfstandige zal je ongeveer de helft van jouw inkomsten moeten afdragen aan sociale bijdragen en personenbelasting.
    Vergeet daarnaast ook de bijkomende kosten niet die je als freelancer zelf moet dragen (wagen, boekhouding, verplaatsing, materiaal, opleidingen, ...)
     
  3. Bedenk het aantal uren dat je per jaar als freelancer zal werken
    Hoeveel weken zal je actief zijn als freelancer en hoeveel uren zal jouw werkweek tellen? Probeer dit zo realistisch mogelijk op te stellen en hou rekening met periodes waarin het misschien rustiger zal zijn. Denk ook aan het aantal weken dat je verlof zal nemen en de wettelijke feestdagen. Calculeer eventueel ook enkele ziektedagen in.
     
  4. Deel de som van je netto inkomen en je kosten door het aantal uren op jaarbasis
    Tel je nettojaarinkomen en de kosten op en deel dit bedrag door het aantal uren dat je op jaarbasis zal werken. Deze berekening geeft jou dan een uurtarief. Reken dit met de hulp van je boekhouder zorgvuldig uit, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Wat kan je prijs beïnvloeden?

  1. Jouw ervaring
    Er zijn een aantal zaken die je prijs mee zullen bepalen. In de eerste plaats is dit ervaring. Het is logisch dat als je reeds 5 jaar ervaring kan verzilveren, dit zich ook in de prijs mag vertalen.
  2. De opdracht
    Geen enkele opdracht is gelijk. Een uitdagende en complexe opdracht, korte deadlines, … verantwoorden een hoger tarief dan een relatief gemakkelijke en uitvoerende klus. Communiceer hierover op een transparante manier met jouw opdrachtgever en licht de reden van eventuele prijsverschillen toe.
  3. De klant
    Ook het soort klanten kan je meenemen in je prijsbepaling. Grote bedrijven beschikken vaak over een uitgebreider budget dan een kmo. Durf ook te vragen wat hun budget is en speel hierop in!
  4. De regio
    Dit brengt ons tot een vierde factor, namelijk de regio waarin je klanten zich bevinden. Je prijs kan gerust wat hoger zijn voor klanten in ‘kapitaalkrachtigere’ regio’s, zoals Brussel.
  5. De sector
    Vervolgens is de sector waarin je actief bent van belang. Bekijk daarom ook eens de tarieven van jouw concurrenten.
  6. Jouw meerwaarde
    Een ander aspect dat jouw tarief als freelancer kan begunstigen, is wanneer jij dat tikkeltje meer doet voor jouw opdrachtgever. Hetgeen jou onderscheidt van je concurrenten. Ben jij een echte expert ter zake of lever je kwaliteit van de bovenste plank? Misschien is dit dan wel de reden waarom klanten met jou willen samenwerken!

Last but not least...

Overdrijf niet, want zowel een te hoge prijs als een te laag tarief kan prospects afschrikken. Onderschat bijvoorbeeld het negatieve effect van 'te goedkoop' niet, de kans bestaat immers dat je de verkeerde opdrachtgevers aantrekt of dat je al helemaal geen opdracht te pakken krijgt, aangezien geanticipeerd kan worden op minderwaardige kwaliteit. Een tarief dat marktconform is en rekening houdt met jouw ervaring en aanbod, is niet evident, maar het is wel essentieel.

En tot slot nog dit: hoe goed je ook bent, hoe snel je ook werkt of voor welke prijszetting je ook kiest, het blijft onontbeerlijk om jezelf te verkopen en om te durven onderhandelen!

 

Artikel: Liantis.be